Problematyka izolacji i kwarantanny w dobie epidemii COVID-19 okiem lekarza i prawnika. Cz. 3. Obowiązek zgłaszania zakażeń i podejrzeń zakażenia

25.05.2020
dr n. med., mgr prawa Marta Rorat1-3, dr n. prawn. Marcin Śliwka4
1 Zakład Prawa Medycznego, Katedra Medycyny Sądowej, Uniwersytet Medyczny im. Piastow Śląskich we Wrocławiu, 2 I Oddział Zakaźny Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. J. Gromkowskiego we Wrocławiu, 3 Klinika Pediatrii i Chorób Infekcyjnych, Uniwersytecki Szpital Kliniczny we Wrocławiu, 4 Centrum Zarządzania Ryzykiem Medycznym MedRisk

Jak cytować: Rorat M., Śliwka M.: Problematyka izolacji i kwarantanny w dobie epidemii COVID-19 okiem lekarza i prawnika. Med. Prakt., 2020; 5: 163–169

Skróty: COVID-19 (coronavirus disease) – choroba spowodowana przez SARS-CoV-2, SARS-CoV-2 – koronawirus zespołu ostrej niewydolności oddechowej 2, u.z.z.z. – ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi z dnia 5 grudnia 2008 r.

Czytaj także:
Problematyka izolacji i kwarantanny w dobie epidemii COVID-19 okiem lekarza i prawnika.
Cz. 1. Obowiązkowa izolacja i hospitalizacja
Cz. 2. Kwarantanna

Obowiązek zgłaszania zakażeń i podejrzeń zakażenia

Jednym z podstawowych obowiązków lekarza w przypadku podejrzenia zakażenia lub choroby zakaźnej, wymienionych w u.z.z.z. oraz w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 10 grudnia 2019 roku w sprawie zgłaszania podejrzeń i rozpoznań zakażeń, chorób zakaźnych oraz zgonów z ich powodu, jest zawiadomienie właściwego państwowego inspektora sanitarnego. Większości zgłoszeń dokonuje się na druku ZLK-1 (w tym COVID-19) w postaci papierowej albo elektronicznej (z wykorzystaniem formularza elektronicznego wystawionego w Systemie Monitorowania Zagrożeń, w formie dokumentu elektronicznego sporządzonego w systemie teleinformatycznym i przesłanego bezpośrednio do prowadzonego w systemie teleinformatycznym rejestru albo w formie dokumentu elektronicznego przesłanego za pomocą środków komunikacji elektronicznej w postaci zaszyfrowanej). Forma elektroniczna, choć najszybsza i najpewniejsza, z powodu ograniczeń technicznych – zarówno po stronie nadawcy, jak i odbiorcy – w praktyce często nie jest dostępna.
Zgodnie z dyspozycją art. 27 zgłoszenia dokonuje się niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od chwili powzięcia podejrzenia lub rozpoznania zakażenia, choroby zakaźnej lub zgonu z powodu zakażenia lub choroby zakaźnej. Nowelizacja ustawy z 31 marca br. rozszerzyła uprawnienia inspektora sanitarnego, wprowadzając zapis: „chyba że ze względu na rodzaj zakażenia lub choroby zakaźnej właściwy państwowy inspektor sanitarny postanowi inaczej”. Oznacza to możliwość zarówno skrócenia czasu, w jakim ma być przekazana informacja, jak i jego – dużo mniej prawdopodobnego – wydłużenia. Zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 grudnia br. zgłoszenie w formie elektronicznej, z wyjątkiem przekazu w postaci zaszyfrowanej, przekazuje się państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby, u której powzięto podejrzenie lub rozpoznano zakażenie, zachorowanie na chorobę zakaźną lub zgon z ich powodu. W pozostałych przypadkach, w tym w razie braku możliwości ustalenia miejsca zamieszkania takiej osoby, należy je przesłać państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu właściwemu ze względu na miejsce powzięcia podejrzenia lub rozpoznania. W znowelizowanej ustawie dodano art. 40a, który zobowiązuje dodatkowo podmiot leczniczy, w którym lekarz sprawuje opiekę medyczną nad osobą podejrzaną, zakażoną lub chorą na chorobę zakaźną, do przekazania właściwemu państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu danych o wynikach leczenia lub o wykluczeniu nosicielstwa u ozdrowieńca. Dotychczas nie ma jednak rozporządzenia wykonawczego z wykazem jednostek podlegających raportowaniu.

strona 1 z 2

Czytaj następny:

Zobacz także
Aktualna sytuacja epidemiologiczna w Polsce Covid - aktualne dane

COVID-19 - zapytaj eksperta

Masz pytanie dotyczące zakażenia SARS-CoV-2 (COVID-19)?
Zadaj pytanie ekspertowi!