Jak cytować: Rorat M., Śliwka M.: Problematyka izolacji i kwarantanny w dobie epidemii COVID-19 okiem lekarza i prawnika. Med. Prakt., 2020; 5: 163–169
Skróty: COVID-19 (coronavirus disease) – choroba spowodowana przez SARS-CoV-2, SARS-CoV-2 – koronawirus zespołu ostrej niewydolności oddechowej 2, u.z.z.z. – ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi z dnia 5 grudnia 2008 r.
Czytaj także:
Problematyka izolacji i kwarantanny w dobie epidemii COVID-19 okiem lekarza i prawnika.
Cz. 1. Obowiązkowa izolacja i hospitalizacja
Cz. 2. Kwarantanna
Obowiązek zgłaszania zakażeń i podejrzeń zakażenia
Jednym z podstawowych obowiązków lekarza w przypadku podejrzenia zakażenia lub choroby
zakaźnej, wymienionych w u.z.z.z. oraz w rozporządzeniu
Ministra Zdrowia z 10 grudnia 2019
roku w sprawie zgłaszania podejrzeń i rozpoznań
zakażeń, chorób zakaźnych oraz zgonów z ich powodu, jest zawiadomienie właściwego
państwowego inspektora sanitarnego. Większości
zgłoszeń dokonuje się na druku ZLK-1 (w tym
COVID-19) w postaci papierowej albo elektronicznej
(z wykorzystaniem formularza elektronicznego
wystawionego w Systemie Monitorowania Zagrożeń, w formie dokumentu elektronicznego sporządzonego w systemie teleinformatycznym i przesłanego
bezpośrednio do prowadzonego w systemie
teleinformatycznym rejestru albo w formie
dokumentu elektronicznego przesłanego za pomocą
środków komunikacji elektronicznej w postaci
zaszyfrowanej). Forma elektroniczna, choć
najszybsza i najpewniejsza, z powodu ograniczeń
technicznych – zarówno po stronie nadawcy, jak i odbiorcy – w praktyce często nie jest dostępna.
Zgodnie z dyspozycją art. 27 zgłoszenia dokonuje
się niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od chwili powzięcia podejrzenia lub rozpoznania
zakażenia, choroby zakaźnej lub zgonu z powodu zakażenia lub choroby zakaźnej. Nowelizacja
ustawy z 31 marca br. rozszerzyła uprawnienia
inspektora sanitarnego, wprowadzając zapis:
„chyba że ze względu na rodzaj zakażenia lub
choroby zakaźnej właściwy państwowy inspektor
sanitarny postanowi inaczej”. Oznacza to możliwość
zarówno skrócenia czasu, w jakim ma być
przekazana informacja, jak i jego – dużo mniej
prawdopodobnego – wydłużenia. Zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 grudnia
br. zgłoszenie w formie elektronicznej, z wyjątkiem
przekazu w postaci zaszyfrowanej, przekazuje
się państwowemu powiatowemu inspektorowi
sanitarnemu właściwemu ze względu na miejsce
zamieszkania osoby, u której powzięto podejrzenie
lub rozpoznano zakażenie, zachorowanie na chorobę
zakaźną lub zgon z ich powodu. W pozostałych
przypadkach, w tym w razie braku możliwości
ustalenia miejsca zamieszkania takiej osoby, należy
je przesłać państwowemu powiatowemu inspektorowi
sanitarnemu właściwemu ze względu
na miejsce powzięcia podejrzenia lub rozpoznania. W znowelizowanej ustawie dodano art. 40a, który
zobowiązuje dodatkowo podmiot leczniczy, w którym
lekarz sprawuje opiekę medyczną nad osobą
podejrzaną, zakażoną lub chorą na chorobę zakaźną,
do przekazania właściwemu państwowemu
powiatowemu inspektorowi sanitarnemu
danych o wynikach leczenia lub o wykluczeniu
nosicielstwa u ozdrowieńca. Dotychczas nie ma
jednak rozporządzenia wykonawczego z wykazem
jednostek podlegających raportowaniu.