Samorządowe programy szczepień przeciwko ludzkiemu wirusowi brodawczaka w Polsce

Data utworzenia:  28.05.2014
Aktualizacja: 20.01.2015
Kompleksowe podsumowanie i wnioski na przyszłość
Aleksandra Saniewska-Kilim, Joanna Kujawa

Specjalnie dla „Medycyny Praktycznej Szczepienia”

Aleksandra Saniewska-Kilim
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Zdrowie Publiczne na Wydziale Nauki o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Warszawie. Obecnie pracuje w Departamencie Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia oraz jest wykładowcą na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.

Joanna Kujawa
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Zdrowie Publiczne na Wydziale Nauki o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, aktualnie Specjalista ds. szczepień obowiązkowych w Departamencie Matki i Dziecka Ministerstwa Zdrowia.

Skróty: HPV – ludzki wirus brodawczaka, NFZ – Narodowy Fundusz Zdrowia

W artykule 48 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wprowadzono pojęcie „programy zdrowotne”.1 Zgodnie z ustawą programy zdrowotne dotyczą ważnych zjawisk epidemiologicznych, problemów zdrowotnych całej lub określonej populacji (w momencie, w którym możliwe jest ich wyeliminowanie bądź niwelowanie), oraz wdrożenia przedsięwzięć profilaktycznych.2,3 Ustawa daje możliwość tworzenia programów zdrowotnych ministrom, jednostkom samorządów terytorialnych oraz Narodowemu Funduszowi Zdrowia (NFZ).

Z kolei ustawy o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim przyznały kompetencje w zakresie ochrony zdrowia gminom, powiatom i samorządom wojewódzkim. Gminy zajmują się sprawami publicznymi o znaczeniu lokalnym (oraz niezastrzeżonymi ustawami na rzecz innych władz). W zakresie ochrony zdrowia jest to przede wszystkim rozwiązywanie problemów lub zapewnienie warunków zmniejszających lub niwelujących zagrożenia zdrowotne mieszkańców.4 Do zadań gminy należy także prowadzenie polityki prozdrowotnej i zagadnienia związane z chorobami zakaźnymi.

Powiaty, będące jednostką pośrednią w podziale administracyjnym, podejmują „ponadgminne” zadania w zakresie ochrony zdrowia, poza działaniami leżącymi już w kompetencjach gmin.5 Jest to przede wszystkim organizacja programów promocji zdrowia. Na poziomie wojewódzkim zadaniem samorządu jest przede wszystkim opracowywanie strategii i prowadzenie polityki służącej przyszłościowej wizji rozwoju województwa (jego działalność nie może jednak naruszać samodzielności jednostek o mniejszym zasięgu – powiatów i gmin). Samorządy wojewódzkie przyjęły role organów założycielskich, a dodatkowo do ich zadań należy ochrona i promocja zdrowia mieszkańców, zwłaszcza w kontekście czynników stanowiących problem zdrowia publicznego.6

W Polsce nadal jednym z istotnych problemów zdrowia publicznego jest duża zachorowalność i umieralność na nowotwór złośliwy szyjki macicy. W 2010 roku nowotwory szyjki macicy rozpoznano u 3270 kobiet (tab. 1.) oraz odnotowano 1745 zgonów.

Zachorowalność zwiększa się, począwszy od 25. roku życia, a jej szczyt przypada między 50. a 59. rokiem życia. U osób >65. roku życia liczba zachorowań zmniejsza się. Z drugiej strony najwięcej zgonów notuje się wśród kobiet w wieku 50–65 lat, w młodszych grupach wiekowych (począwszy od 30. rż.) liczba ta stopniowo rośnie, a w starszych grupach wiekowych (do 85. rż.) stopniowo maleje.

W ciągu ostatnich 45 lat liczba zachorowań na nowotwory szyjki macicy zmniejszyła się o 33%, a tym samym stanowią one coraz mniejszy odsetek wśród zachorowań na wszystkie choroby nowotworowe (w 1963 r. – 25%, a w 2008 r. – 5%). Po okresie plateau w ostatnich latach obserwuje się także coraz mniej zgonów, chociaż w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej wskaźniki te nadal są relatywnie duże.

Udowodniono silny związek zakażeń ludzkim wirusem brodawczaka (HPV) z rozwojem nowotworów złośliwych szyjki macicy. DNA wirusa wykrywa się u około 95–100% kobiet chorujących na raka szyjki macicy i u 5–20% kobiet z grupy kontrolnej. HPV jest głównym czynnikiem etiologicznym tego nowotworu.7 Około 70% zachorowań można bezpośrednio powiązać z zakażeniami HPV typu 16 i 18.

Rozwój nowotworu od momentu zakażenia nabłonka szyjki macicy przez HPV średnio trwa około 14 lat. Model jego powstawania przedstawiono poniżej:

  • zakażenie wirusem po kontakcie płciowym
  • około 80% przypadków zakażeń przebiega bezobjawowo i ulega samowyleczeniu
  • u 20% kobiet infekcja przechodzi w fazę przewlekłą i w ciągu 2–4 lat występują zmiany typu śródnabłonkowej neoplazji małego stopnia (CIN 1)
  • u 15% kobiet dochodzi do samowyleczenia zakażenia wirusowego i regresji zmian CIN
  • u 3–5% kobiet rozwija się nowotwór szyjki macicy.8

Zarówno w Polsce, jak i na świecie dostępne są dwa rodzaje szczepionek przeciwko HPV.9 Szczepionki te są rekomendowane do stosowania u dziewczynek w wieku 11–12 lat oraz w wieku 13–18 lat jako szczepienie wychwytujące, a także u osób, które jeszcze nie rozpoczęły życia seksualnego. Należy zaznaczyć, że zaszczepione osoby również podlegają przesiewowym badaniom cytologicznym.10

Szczepionki przeciwko HPV skutecznie zapobiegają zakażeniom HPV o typie serologicznym objętym daną szczepionką, natomiast nie ma jeszcze danych na temat ich wpływu na zachorowalność bądź śmiertelność z powodu raka szyjki macicy (wstępne oceny programów szczepień realizowanych w Australii, Danii i Wielkiej Brytanii wskazują na zmniejszenie zapadalności na zmiany przedrakowe szyjki macicy oraz brodawki płciowe – przyp. red.).11 Dopóki zaszczepione dziewczynki nie wejdą w wiek, w którym ryzyko zachorowania na nowotwór jest największe, nie będzie można potwierdzić, w jakim stopniu szczepienia przeciw HPV spełniły pokładane w nich nadzieje na zmniejszenie zachorowalności na nowotwory złośliwe szyjki macicy. W związku z tym konieczne jest stałe monitorowanie efektywności szczepień przeciwko HPV.

Tabela 1. Zachorowania i zgony na nowotwory złośliwe szyjki macicy w Polsce w 2010 r.
  Liczba Współczynnik surowya Współczynnik standaryzowanyb
zachorowania 3078 15,5 10,3
zgony 1735 8,7 5,1
Źródło: Wojciechowska U., Didkowska J.: Zachorowania i zgony na nowotwory złośliwe w Polsce. Krajowy Rejestr Nowotworów. Warszawa, Centrum Onkologii, Instytut im. M. Skłodowskiej-Curie. http://onkologia.org.pl/raporty (cyt. 17.12.2013)
a w przeliczeniu na 100 000 mieszkańców
b określa, ile zachorowań wystąpiłoby w danej populacji (w przeliczeniu na 100 000 mieszkańców), gdyby jej struktura była taka sama jak struktura populacji przyjętej za standard

W Polsce szczepienie przeciwko HPV objęto rekomendacją Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego w 2008 roku, uwzględniając je w II części (Szczepienia zalecane, niefinansowane ze środków znajdujących się w budżecie ministra właściwego do spraw zdrowia) Programu Szczepień Ochronnych (PSO).12 W PSO na 2014 rok zalecenie to pozostaje nadal aktualne.13 Szczepienie przeciwko HPV zalecają: Pediatryczny Zespół Ekspertów ds. Programu Szczepień Ochronnych przy Ministrze Zdrowia, Konsultanci Krajowi w dziedzinach ginekologii onkologicznej, onkologii klinicznej i pediatrii oraz Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Polskie Towarzystwo Pediatryczne. Wszystkie polskie towarzystwa zajmujące się profilaktyką i leczeniem raka szyjki macicy obecnie zalecają rutynowe szczepienie dziewcząt, zwłaszcza przed inicjacją seksualną. Szczepienia są szczególnie zalecane dziewczętom między 12. a 14. rokiem życia. Wszystkie zalecenia są zgodne, że zarówno szczepionka 2-, jak i 4-walentna są bezpieczne i skuteczne w zapobieganiu chorobom wywołanym przez wirus HPV-16 i -18.

Od czasu wydania przez Agencję Oceny Technologii Medycznych (AOTM) negatywnej opinii na temat m.in. zasadności finansowania ze środków publicznych szczepień przeciwko brodawczakowi ludzkiemu w profilaktyce zakażeń HPV minęły 4 lata11. W tym czasie AOTM oceniła pozytywnie wiele programów zdrowotnych dotyczących realizacji szczepień przeciwko HPV finansowanych ze środków samorządowych. Wszystkie programy, które już zostały zrealizowane, są w trakcie realizacji lub są dopiero wdrażane, mają wspólne cele:

  • potrzeba zabezpieczenia szczepionych dziewcząt przed ryzykiem zakażenia i rozwoju zmian chorobowych wywoływanych przez typy HPV zawarte w szczepionce
  • wypełnienie zaleceń organizacji międzynarodowych i krajowych, w tym wybranie optymalnego momentu do szczepienia poprzedzającego okres inicjacji seksualnej
  • zaszczepienie dużego odsetka dziewcząt z wybranej populacji zgodnie z zalecanym schematem
  • koordynacja programu szczepień i kampanii uwzględniającej edukację zdrowotną oraz prawidłową diagnostykę cytologiczną.
  • Materiał i metoda

    Niniejszą analizę przygotowano na podstawie danych statystycznych pozyskanych na indywidualne wnioski o dostęp do informacji publicznej (na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej) od Departamentu Polityki Zdrowotnej Ministerstwa Zdrowia oraz Urzędów Marszałkowskich 16 województw.

    Powyższe podmioty udostępniły informacje o programach zdrowotnych zbierane na podstawie art. 10, ust. 1, pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 25 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazywania informacji o programach zdrowotnych oraz wzoru dokumentu zawierającego te informacje.

    Do porównania epidemiologicznego i demograficznego wykorzystano:

    • dane z Krajowego Rejestru Nowotworów w zakresie zachorowalności i umieralności na wybrane nowotwory dla całego kraju i poszczególnych województw
    • dane Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie demografii.

    Wymienione metody wybrano ze względu na możliwość określenia zasięgu oraz intensywności prowadzonych programów zdrowotnych w zakresie szczepień przeciwko HPV oraz jej odniesienia do potrzeb zdrowotnych i demograficznych.

    Tabela 2. Liczba dziewczynek objętych szczepieniami przeciwko HPV i związane z nimi wydatki w latach 2009–2011a
    Rok Liczba dziewczynek zaszczepionych przeciwko HPV Środki wydatkowane przez jednostki samorządu terytorialnego na szczepienia przeciwko HPV
    2009 12 545 9 810 433 zł
    2010 17 825 15 489 423 zł
    2011 12 251 7 460 322 zł
    a Opracowanie własne na podstawie informacji o programach zdrowotnych przekazywanych przez Urzędy Marszałkowskie

    Wyniki

    Z ogólnej analizy informacji na temat populacji docelowej poszczególnych programów zdrowotnych można wywnioskować, że szczepienia przeciwko HPV realizowano w grupie dziewczynek w wieku 10–17 lat (w zależności od programu). Charakterystyki produktów leczniczych obu preparatów zalecają 3-dawkowy schemat szczepienia. W podanych kosztach programów uwzględniono usługi dodatkowe, takie jak badania lekarskie i kwalifikacja do szczepienia oraz edukacja dzieci i rodziców.

    W latach 2009 i 2011 zaszczepiono o około 30% mniej dziewczynek niż w 2010 roku, co znalazło odzwierciedlenie w poniesieniu mniejszych kosztów. Zarówno w roku 2009, jak i 2011 zaszczepiono podobną liczbę dziewczynek, jednak w 2011 roku wydano na ten cel ponad 2 miliony złotych mniej. Różnice te mogą wynikać z lepszych cen jakie udało się wynegocjować realizatorom programów w poszczególnych gminach w 2011 roku. Ponadto, w danym roku część dziewczynek mogła być szczepiona trzecią dawką, na którą środki finansowe przekazano jeszcze w 2010 roku.

    Analizując realizację szczepień przeciwko HPV, można zauważyć, że w latach 2009–2011 jej poziom różnił się w poszczególnych województwach (ryc. 1.). Najwięcej szczepień wykonywano w województwie wielkopolskim, gdzie w latach 2009–2011 zaszczepiono ponad 8000 dziewczynek. Ogólnie dużo szczepień wykonano także w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim i lubelskim, przy czym najwięcej szczepionek w tych województwach podano w 2010 roku, a najmniej w 2011 roku. Najmniej szczepień (<100/rok) wykonano w województwach warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim, przy czym w województwie świętokrzyskim w roku 2009 szczepień w ogóle nie realizowano. W województwie podkarpackim szczepień przeciwko HPV nie wykonywano w ogóle w całym analizowanym okresie.


    Ryc. 1. Liczba osób objętych szczepieniami przeciwko HPV w poszczególnych województwach w latach 2009–2011 (opracowanie własne na podstawie informacji o programach zdrowotnych przekazywanych przez Urzędy Marszałkowskie

    Należy zauważyć, że na przestrzeni 3 lat uwzględnionych w analizie szczepieniami przeciwko HPV objęto 3% dziewcząt w wieku 10–17 lat.

    Liczba wykonanych szczepień nie jest powiązana z całkowitą populacją dziewczynek w wieku od 10–17 lat w poszczególnych województwach. W województwie mazowieckim, w którym mieszka największa populacja dziewczynek w docelowym wieku, szczepionkę podano zaledwie 1317 osobom (w latach 2009–2011), co daje mu dopiero siódme miejsce w kolejności pod względem liczby zaszczepionych. Województwo wielkopolskie z największą liczbą zaszczepionych ma czwartą co do wielkości populację dziewczynek w wieku 10–17 lat. W województwie podkarpackim, zajmującym siódme miejsce pod względem wielkości docelowej populacji, nie wykonano ani jednego szczepienia przeciwko HPV ze środków publicznych. W województwie opolskim, najmniejszym pod względem wielkościowym i populacyjnym, wykonano więcej szczepień niż w największym województwie mazowieckim. Również analiza statystyczna wykazała słabą zależność pomiędzy wielkością populacji docelowej a liczbą wykonanych szczepień. Korelacja liniowa Pearsona pomiędzy liczbą szczepień przeciwko HPV wykonanych w poszczególnych województwach a liczbą dziewczynek w wieku 10–17 lat w poszczególnych województwach wyniosła 0,29.

    Największe nakłady finansowe (ryc. 2.) na szczepienia przeciwko HPV poniesiono w województwie wielkopolskim (gdzie zaszczepiono najwięcej osób), średnie – w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim i lubelskim, a najmniejsze w województwach, w których wykonano najmniej szczepień przeciwko HPV. W tym przypadku można zauważyć, że wydatki są adekwatne do liczby wykonywanych szczepień.


    Ryc. 2. Wydatki na szczepienia przeciwko HPV w poszczególnych województwach w latach 2009–2011 (opracowanie własne na podstawie informacji o programach zdrowotnych przekazywanych przez Urzędy Marszałkowskie)

    Korelacja liniowa Pearsona między liczbą osób zaszczepionych przeciwko HPV w poszczególnych województwach a wydatkami na szczepienia przeciwko HPV wyniosła 0,97, dając praktycznie pełną zależność.

    Tabela 3. Liczba dziewczynek w wieku 10–17 lat w poszczególnych województwach w zestawieniu z liczbą dziewcząt zaszczepionycha
    Województwo Liczba dziewcząt w wieku 10–17 lat Liczba dziewcząt zaszczepionych w ramach programów w latach 2009–2011
    dolnośląskie 113 564 4 096
    kujawsko-pomorskie 92 992 5 091
    lubelskie 97 804 4 922
    lubuskie 44 121 2 647
    łódzkie 101 232 1 178
    małopolskie 151 555 2 147
    mazowieckie 214 445 1 317
    opolskie 42 541 2 850
    podkarpackie 105 907 0
    podlaskie 54 081 540
    pomorskie 118 908 3 082
    śląskie 181 009 3 823
    świętokrzyskie 55 313 157
    warmińsko-mazurskie 66 535 205
    wielkopolskie 151 392 8 407
    zachodniopomorskie 72 284 2 159
    a Opracowanie własne na podstawie danych GUS

    Podsumowanie

    Jak dotąd nie opracowano efektywnego farmakologicznego leczenia zakażenia HPV. W celu wykrycia zmian dysplastycznych i wczesnych postaci raka szyjki macicy, pozwalających na podjęcie odpowiednich działań leczniczych, zaleca się szeroko zakrojone badania przesiewowe i wizyty lekarskie. Skuteczną metodą zapobiegania zakażeniom onkogennym typem wirusa są szczepienia. Stanowisko Rady Przejrzystości AOTM nr 169/2013 z dnia 19 sierpnia 2013 roku przygotowane w związku z oceną szczepionki 2-walentnej przeciwko HPV wskazuje na zasadność objęcia częściową refundacją produktu leczniczego we wskazaniu: profilaktyka zmian przednowotworowych oraz raka szyjki macicy związanych przyczynowo z określonymi onkogennymi typami HPV u dziewcząt w wieku 14 lat w ramach nowej grupy limitowej. Natomiast na posiedzeniu w dniu 9 grudnia 2013 roku Rada uznała za zasadne objęcie częściową refundacją szczepionki 4-walentnej we wskazaniu: szczepienie dziewczynek w wieku 14 lat w zapobieganiu zmianom przednowotworowym narządów płciowych (szyjki macicy, sromu i pochwy) i rakowi szyjki macicy, a także w zapobieganiu brodawkom narządów płciowych związanym przyczynowo z zakażeniem określonymi typami HPV (p. Rada Przejrzystości za refundacją Silgardu – przyp. red.).

    Szczepienia przeciwko HPV nie są obecnie finansowane ze środków Ministerstwa Zdrowia ani NFZ. W związku z powyższym należy pozytywnie ocenić programy tworzone przez jednostki samorządów terytorialnych, które uzupełniają działania profilaktyczne i lecznicze prowadzone ze środków będących w dyspozycji Ministerstwa i NFZ. W latach 2009–2011 w ramach programów zaszczepiono zaledwie 3% populacji docelowej, ale biorąc pod uwagę moment zarejestrowania szczepionek w Unii Europejskiej, w tym w Polsce, oraz duży koszt szczepienia, świadomość i aktywność samorządów w zakresie zdrowia publicznego należy ocenić wysoko. Warto zwrócić uwagę na stosunkowo duże różnice w poszczególnych województwach w zakresie tworzenia i finansowania programów szczepień przeciwko HPV.

    Można mieć nadzieję, że wspomniane programy będą kontynuowane w przyszłości i realizowane przez kolejne jednostki samorządowe.

    Piśmiennictwo:

    1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.)
    2. Juszczyk M. (red.): Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej. Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach, 2010
    3. Karski J.: Postępy promocji zdrowia. Przegląd międzynarodowy. CeDeWu, Warszawa, 2003
    4. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.)
    5. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.)
    6. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 596 z późn. zm.)
    7. IARC Handbooks of cancer prevention. Cervix Cancer Screening. International Agency for Research on Cancer. WHO, 2005: vol. 10
    8. Spaczyński M., Nowak-Markwitz E.: Skrining raka szyjki macicy w kraju i na świecie. Gin. Pol., 2007; 5 (78): 354–335
    9. Chybicka A., Jackowska T., Dobrzańska A. i wsp.: Zalecenia grupy ekspertów dotyczące profilaktyki raka szyjki macicy u dziewcząt i młodych kobiet. Med. Prakt. Supl. Szczepienia, 2011; 1 (15): 25–34
    10. Kotarski J., Basta A., Dębski R. i wsp.: Rekomendacje Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące szczepienia przeciwko zakażeniom HPV. Gin. Pol., 2009; 2 (78): 139–146
    11. Stanowisko Rady Konsultacyjnej Agencji Oceny Technologii Medycznych. 51/15/2009
    12. Komunikat Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 25 września 2008 r. zmieniający komunikat w sprawie zasad przeprowadzania szczepień ochronnych przeciw chorobom zakaźnym w 2008 r. (Dz. U. MZ z 2008 r. Nr 11, poz. 76)
    13. Komunikat Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 31.października 2013 r. w sprawie Programu Szczepień Ochronnych na rok 2014 (Dz. U. MZ z 31.10.2013 r., poz. 43 [p. www. mp.pl/szczepienia – przyp. red.])
    Wybrane treści dla pacjenta
    • Szczepienie przeciwko błonicy, tężcowi i krztuścowi
    • Szczepienia przed wyjazdem do Afryki Północnej
    • Szczepienia obowiązkowe dla podróżnych
    • Szczepienie przeciwko gruźlicy
    • Szczepienie przeciwko meningokokom
    • Brodawki wirusowe narządów płciowych
    • Szczepienia przed wyjazdem do Afryki Południowej
    • Szczepienie przeciwko środkowoeuropejskiemu odkleszczowemu zapaleniu mózgu
    • Szczepienie przeciwko odrze, śwince i różyczce
    • Szczepienia przed wyjazdem na Karaiby (Wyspy Karaibskie)

    Reklama

    Napisz do nas

    Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
    Pomóż redagować portal.
    Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

    Przegląd badań