Dlaczego w przypadku nastolatków, którzy dokonują niesamobójczych okaleczeń, włączenie do leczenia rodziny pacjenta jest istotnym elementem procesu terapeutycznego? Wyjaśnia prof. Agnieszka Gmitrowicz.
Część 2. Samookaleczenia u nastolatka – jak rozmawiać, jak postępować?
Niektóre dzieci temperamentalnie cechują się bardziej lękliwym usposobieniem i jeśli nie powoduje to ich cierpienia i nie utrudnia w znaczący sposób funkcjonowania, nie wymagają leczenia. Szczególnym wyzwaniem jest ocena pod kątem zaburzeń lękowych niemowląt i dzieci młodszych. Kontakt werbalny w tych początkowych latach życia jest ograniczony, więc podstawą lekarskiej oceny w tym przypadku są w dużej mierze przekazy niewerbalne.
Chłopcy, którzy w wieku 11 lat regularnie grają w gry wideo, trzy lata później są mniej narażeni na wystąpienie objawów depresji - wynika z nowych badań naukowców z University College London (UCL) w Wielkiej Brytanii.
Dzieci w szkołach podstawowych doświadczają różnorakich form przemocy: nie tylko bicia czy przezywania, lecz także często dość wyrafinowanych i trudnych do zauważenia przez dorosłych przejawów nietolerancji czy dyskryminacji – mówi dr Piotr Rycielski, psycholog specjalizujący się w zapobieganiu przemocy szkolnej.
Celem autorów niniejszego artykułu jest wyposażenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w praktyczne zalecenia dotyczące postępowania w przypadku występowania samookaleczeń i myśli samobójczych u nastolatków.
Dokonując diagnostyki różnicowej, należy brać pod uwagę takie jednostki chorobowe, które mają podobną symptomatologię do ADHD, ale także te, które mogą z tym zaburzeniem współwystępować oraz które współwystępując, okresowo pogarszają funkcjonowanie dziecka.
Dzieci z tym rozpoznaniem doświadczają ciągłego napięcia, które w tej populacji często manifestuje objawami somatycznymi, np. zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi czy bólami głowy lub symptomatologia sugeruje zgoła inne rozpoznanie psychiatryczne. Dlatego ustalenie trafnego rozpoznania często stanowi wyzwanie dla klinicystów.
Nie dysponujemy pojedynczym testem diagnostycznym, który pozwala jednoznacznie ustalić rozpoznanie ADHD lub jednoznacznie je wykluczyć. Jest to rozpoznanie typowo kliniczne.
Istotą zaburzenia jest występowanie deficytu uwagi, zwiększenia ruchliwości i impulsywności. Ta triada objawów pozwala na ustalenie rozpoznania i rozpoczęcie procesu terapeutycznego.
Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek,
zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.