W badaniach epidemiologicznych stwierdzono, że co najmniej jeden problem z obszaru zdrowia psychicznego przejawiało 14,5% dzieci i młodzieży. U dużego odsetka dzieci z ADHD obserwuje się zaburzenia snu: trudności w zasypianiu, przesunięcie i opóźnienie faz snu oraz senność w ciągu dnia. W leczeniu depresji u dzieci i młodzieży kombinacja terapii behawioralno-poznawczej i leków jest skuteczniejsza od samej farmakoterapii. Podstawową metodą leczenia jadłowstrętu psychicznego jest realimentacja, a następnie psychoterapia.
Autyzm i zespół Aspergera należy rozpoznać w ciągu pierwszych dwóch lat życia dziecka. Wcześnie rozpoczęta intensywna terapia daje szanse na poprawę funkcjonowania dziecka. Rysperydon jest pomocnym lekiem w opiece nad dziećmi z autyzmem.
Skuteczne leczenie depresji przyczynia się do zmniejszenia ryzyka samobójstwa. Warunkiem uzyskania dobrego efektu w leczeniu depresji jest stosowanie leku przeciwdepresyjnego w dawkach terapeutycznych przez dostatecznie długi czas, tzn. 6–8 tygodni. Leki przeciwdepresyjne I generacji (trójpierścieniowe) i II generacji wykazują porównywalną skuteczność w depresjach o umiarkowanym i średnim nasileniu, natomiast leki II generacji są lepiej tolerowane i bezpieczniejsze w stosowaniu. Tzw. lekooporność w depresji ma wiele przyczyn. Jednym ze skutecznych sposobów postępowania w takiej sytuacji jest dołączenie węglanu litu do stosowanego leku przeciwdepresyjnego.