×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Wywiady

  • Otyłość jest chorobą

    Otyłość jest chorobą

    Unikałbym słowa „odchudzanie”. Za nim się kryje wiele nieprawdopodobnych pomysłów, jakie mają pacjenci, pomysłów, którymi bardzo często sobie szkodzą. Dieta taka, dieta owaka. Niesprawdzone interwencje żywieniowe kończą się zaburzonym bilansem energetycznym. Powiedziałbym nawet, że wytwarza się oporność na leczenie otyłości. Nie mówimy „odchudzanie” także dlatego, że ono kojarzy się jednak z poprawianiem wyglądu, zabiegiem kosmetycznym, a tu chodzi o zapobieganie otyłości, leczenie otyłości, leczenie nadwagi – podkreśla prof. Paweł Bogdański.

  • Niedobór ruchu, nadmiar jedzenia

    Niedobór ruchu, nadmiar jedzenia

    Postuluje się obecnie, żeby przerwa w jedzeniu wynosiła 14, czy nawet 16 godzin. Kiedy nie jemy, nasz organizm musi korzystać z zasobów tłuszczowych, wobec czego tkanka tłuszczowa się rozpada. Z mojej praktyki wynika, że wiele osób akceptuje przedłużony post. A gdy jeszcze połączymy go z aktywnością fizyczną, to naprawdę przyniesie wspaniałe efekty – zapewnia prof. Ewa Stachowska.

  • Jak i jak długo biegać?

    Jak i jak długo biegać?

    Jeden trening za mało zawsze jest lepszym rozwiązaniem niż jeden trening za dużo. Przeszarżowanie to zdecydowanie najczęstszy błąd początkujących. Często popełnianym błędem jest też pomijanie i niedocenianie ćwiczeń ogólnorozwojowych – wskazuje Kuba Pawlak, szef portalu Bieganie.pl.

  • Dbać o mikrobiotę

    Dbać o mikrobiotę

    Jaka jest rola roślin w budowaniu odporności. Jak pokryć zapotrzebowanie na białko. Co jeść w trakcie COVID-19. Jak wracać do diety sprzed choroby – mówi prof. Ewa Stachowska z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.

  • Otyłość a rak piersi

    Otyłość a rak piersi

    Należy do najczęstszych nowotworów złośliwych u kobiet, chorują głównie kobiety w wieku 50–69 lat (ok. 80% przypadków), ale – jak alarmują specjaliści – w ciągu ostatnich trzech dekadach liczba zachorowań u kobiet w wieku przedmenopauzalnym (20–49 lat) wzrosła niemal dwukrotnie i utrzymuje się jej rosnący charakter.

  • Złość na siebie

    Złość na siebie

    Kiedyś byłem bardzo chudy, ważyłem niecałe 60 kg przez blisko trzydzieści lat życia. Kiedy metabolizm zwolnił, a ja zaprzyjaźniłem się ze słodyczami i leżeniem powiązanym z czytaniem książek, rozmiar M przeskoczył błyskawicznie w XL i nawet nie zdążyłem sobie kupić jakichś ubrań z metką L! – opowiada Jarosław Czechowicz, pisarz, nauczyciel z Krakowa.

  • Otyłość to choroba

    Otyłość to choroba

    Póki nie będziemy jej tak traktować, nigdy z nią nie wygramy. Musimy pamiętać, że dzieci nie są otyłe. Dzieci chorują na otyłość i powinny być leczone – mówi dr hab. Paweł Matusik, adiunkt w Katedrze i Klinice Pediatrii i Endokrynologii Dziecięcej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

  • Czy napoje energetyzujące szkodzą?

    Czy napoje energetyzujące szkodzą?

    Możliwe konsekwencje zdrowotne regularnego spożywania napojów energetyzujących omawia dr med. Daniel Śliż.

  • Kluczowe są węglowodany

    Kluczowe są węglowodany

    Niewłaściwa dieta sprawia, że po kilku dniach intensywnego wysiłku, w mięśniach jest dużo mniejszy zapas glikogenu. Czujemy zmęczenie, możliwości organizmu są mniejsze. Zdarza się zjawisko obserwowane w biegach długodystansowych, czyli tzw. uderzenie w ścianę – o znaczeniu diety w górach mówi dr hab. Sylweriusz Kosiński, anestezjolog i ratownik TOPR.

  • Jakie czynniki ułatwiają utrzymanie aktywności fizycznej przez dłuższy czas?

    Jakie czynniki ułatwiają utrzymanie aktywności fizycznej przez dłuższy czas?

    Wymienia je psycholog Dominika Kwaśnicka.

  • Aktywność fizyczna i rehabilitacja w okresie pandemii COVID-19

    Aktywność fizyczna i rehabilitacja w okresie pandemii COVID-19

    Dr hab. Renata Główczyńska omawia możliwe formy rehabilitacji w okresie pandemii COVID-19 oraz przedstawia wskazówki dotyczące bezpiecznej aktywności fizycznej.

  • Czy dieta bezglutenowa może negatywnie wpływać na zdrowie?

    Czy dieta bezglutenowa może negatywnie wpływać na zdrowie?

    Na pytanie o możliwe negatywne konsekwencje stosowania diety bezglutenowej odpowiada dr hab. Andrea Horvath.

  • Wpływ spożycia kalorii na zdrowie

    Wpływ spożycia kalorii na zdrowie

    Dr hab. Marek Klocek przedstawia efekty zdrowotne długotrwałego zmniejszenia spożycia kalorii.

  • Jedz! O diecie pacjenta onkologicznego

    Jedz! O diecie pacjenta onkologicznego

    Dla chorego na nowotwór ważniejsze od picia ziół jest zadbanie o prawidłowy stan odżywienia, czyli pokrycie zapotrzebowania energetycznego oraz dostarczenie odpowiedniej ilości białka, węglowodanów, tłuszczów, witamin i składników mineralnych – przypomina Magdalena Maciejewska-Cebulak, dietetyk kliniczny.

  • Czy preparaty wapnia i witaminy D można przyjmować łącznie?

    Czy preparaty wapnia i witaminy D można przyjmować łącznie?

    Czy należy zachować przerwę w podawaniu w celu zwiększenia ich przyswajalności? Na pytania odpowiada prof. dr hab. med. Ewa Marcinowska-Suchowierska.

  • Masa problemów, czyli o znieczulaniu pacjentów z otyłością

    Masa problemów, czyli o znieczulaniu pacjentów z otyłością

    O konsekwencjach otyłości rozmawiamy z anestezjologiem, dr Marcinem Możańskim.

  • Jakie są największe zagrożenia związane z uprawianiem biegów górskich lub bieganiem ultramaratonów?

    Jakie są największe zagrożenia związane z uprawianiem biegów górskich lub bieganiem ultramaratonów?

    Prawdopodobnie największym zagrożeniem dla początkującego biegacza jest jego nastawienie psychiczne. Jak sobie z tym radzić? Wątpliwości rozwiewa dr hab. Tomasz Mazurek.

  • Latte jak mały obiad. Czy można schudnąć bez deficytu kalorycznego?

    Latte jak mały obiad. Czy można schudnąć bez deficytu kalorycznego?

    W internecie cały czas toczy się dyskusja, której uczestnicy przekonują innych, że można schudnąć bez deficytu energetycznego lub że są na deficycie, a mimo tego nie chudną. Ale to niemożliwe. Jeżeli dostarczasz odpowiednio dużo kalorii, nie schudniesz, jeżeli dostarczasz mniej kalorii niż wynosi twoje zapotrzebowanie, schudniesz.

  • Czy codzienne uprawianie sportu rekreacyjnego jest bezpieczne? Czy należałoby jednak wprowadzić dzień „wolny” od aktywności fizycznej?

    Czy codzienne uprawianie sportu rekreacyjnego jest bezpieczne? Czy należałoby jednak wprowadzić dzień „wolny” od aktywności fizycznej?

    O korzyściach wynikających z odpoczynku między treningami mówi dr Jarosław Krzywiański.

  • Czy o aklimatyzacji możemy mówić też w kontekście polskich Tatr?

    Czy o aklimatyzacji możemy mówić też w kontekście polskich Tatr?

    O tym, czy idąc w polskie góry musimy przygotować organizm do panujących tam warunków, mówi dr Patryk Krzyżak.

94 artykuły - strona 1 z 5

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Wyjątkowe sytuacje. Towarzyszenie osobie chorej na COVID-19
    Czy szpital może odmówić zgody na towarzyszenie hospitalizowanemu dziecku? Jak uzyskać zgodę na towarzyszenie osobie, która umiera w szpitalu z powodu COVID-19?
    Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.
  • Wyjątkowe sytuacje. Kiedy chorujesz na COVID-19
    Czy chory na COVID-19 może wyjść ze szpitala na własne żądanie? Jak zapewnić sobie prawo do niezastosowania intubacji. Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.