Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Zasady zdrowego żywienia

  • Korzyści wynikające z regularnego spożycia świeżych owoców

    Korzyści wynikające z regularnego spożycia świeżych owoców

    Świeże owoce charakteryzuje na ogół mała gęstość energetyczna, a tym samym wydaje się, że ich regularna i co ważne racjonalna konsumpcja stanowi ważny element codziennego menu osoby dbającej o dobrą kondycję zdrowotną i zarazem szczupłą sylwetkę.

  • Sery twarogowe

    Sery twarogowe

    Sery twarogowe należą do serów niedojrzewających. Twaróg – biały ser – ma dużą wartość odżywczą. Sery twarogowe – chude, półtłuste i tłuste – w sklepach są dostępne w różnych kształtach lub w formie bloku.

  • Wino – pomaga czy szkodzi?

    Wino – pomaga czy szkodzi?

    Na temat czy i jakie wino, a także jak spożywane alkohole mogą szkodzić lub przynosić korzyść – mówi prof. Grzegorz Gajos.

  • Czy można jeść owoce podczas odchudzania?

    Czy można jeść owoce podczas odchudzania?

    Wśród entuzjastów zdrowego stylu życia i szczupłej sylwetki wciąż stosunkowo często można się spotkać z twierdzeniami, że regularna konsumpcja owoców nie jest najwłaściwszym rozwiązaniem, jeśli celem nadrzędnym dla danej osoby jest redukcja tkanki tłuszczowej.

  • Prozdrowotne właściwości kawy

    Prozdrowotne właściwości kawy

    Wprawdzie kawa należy do najczęściej spożywanych napojów na świecie, jednak jej wpływ na zdrowie jest nadal przedmiotem licznych dyskusji, a nawet kontrowersji. Składniki kawy korzystnie wpływają na zdrowie, a niekiedy zapobiegają rozwojowi niektórych chorób.

  • Imbir

    Imbir

    Kłącze imbiru zawiera gingerol. Substancja ta odpowiada za ostry smak oraz wykazuje działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Ponadto imbir zawiera szereg substancji o właściwościach przeciwutleniających.

  • Orzechy

    Orzechy

    Wszystkie gatunki orzechów są w mniejszym bądź większym stopniu źródłem jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Najlepsze źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (MUFA) stanowią orzechy laskowe, najlepszym źródłem kwasu α-linolenowego – prekursora kwasów omega-3 (PUFA) – są natomiast orzechy włoskie.

  • Produkty kiszone

    Produkty kiszone

    Produkty poddane kiszeniu – obok fermentowanych produktów mlecznych – są źródłem korzystnej mikroflory (bakterii probiotycznych). Jak wskazują badania, bakterie probiotyczne sprzyjają zwiększeniu pozytywnej mikroflory jelitowej, uniemożliwiając rozwój bakteriom patogennym.

  • Dlaczego należy ograniczyć konsumpcję czerwonego mięsa i mięsa przetworzonego?

    Dlaczego należy ograniczyć konsumpcję czerwonego mięsa i mięsa przetworzonego?

    Zgromadzono wystarczające dowody na to, że zwiększone spożycie mięsa czerwonego (a zwłaszcza mięsa przetworzonego) może zwiększać ryzyko rozwoju nowotworów złośliwych. Do czerwonego mięsa zalicza się: wieprzowinę, wołowinę i cielęcinę, baraninę i jagnięcinę, koźlinę oraz dziczyznę.

  • Czosnek

    Czosnek

    Czosnek pospolity to nie tylko przyprawa, ale także roślina, której walory zdrowotne znane są od bardzo dawna. Jej właściwości bakteriobójcze były wykorzystywane już w starożytnym Rzymie, Grecji i Egipcie. Czosnek jest wprawdzie znany od tysięcy lat, jednak jego szczegółowy skład ustalono dopiero w latach 40. XX wieku.

  • Czy spożycie ryb jest bezpieczne?

    Czy spożycie ryb jest bezpieczne?

    Ostatnio zwraca się uwagę na zdolność ryb do kumulowania zanieczyszczeń znajdujących się w wodzie. Czy w związku z tym regularne spożycie ryb może być niekorzystne?

  • Zielona herbata

    Zielona herbata

    Dostęp do herbat jest bardzo szeroki, tym bardziej więc cieszą pojawiające się na bieżąco w piśmiennictwie naukowym informacje o ich korzystnym wpływie na zdrowie. Najwięcej badań skupia się na wpływie herbaty na układ sercowo-naczyniowy, ryzyko chorób nowotworowych, a także chorób neurodegeneracyjnych.

  • Sól – która najlepsza?

    Sól – która najlepsza?

    Obecnie w sklepach można kupić wiele rodzajów soli. Od tej najbardziej popularnej, tzw. soli stołowej, po bardziej egzotyczne rodzaje, jak sól himalajska, morska czy hawajska. Czy można powiedzieć, która z nich jest najlepsza?

  • Czarna jagoda

    Czarna jagoda

    Prozdrowotne właściwości tego owocu przypisuje się m.in. zawartości antocyjanów. Wiadomo, że te związki zmniejszają przepuszczalność i kruchość naczyń krwionośnych oraz hamują agregację (zlepianie) płytek krwi, a także hamują szereg niekorzystnych reakcji wywołanych przez stres oksydacyjny. Zjawisko to należy do czynników odgrywających istotną rolę w wielu chorobach, m.in. sercowo-naczyniowych, nowotworowych oraz neurodegeneracyjnych (choroba Parkinsona, choroba Alzheimera).

  • Soki, nektary, napoje

    Soki, nektary, napoje

    Lato sprzyja wypijaniu większych ilości płynów, a statystyczny Polak wypija około 14 litrów soków rocznie. Czy na pewno wiemy, co kryje się w tych produktach żywnościowych i czym się kierować przy ich zakupie?

  • Zakwaszenie organizmu – prawda czy mit?

    Zakwaszenie organizmu – prawda czy mit?

    Szeroki dostęp do informacji w dzisiejszych czasach sprawia, że świadomość społeczeństwa w zakresie zdrowia i zdrowego odżywiania znacząco się zwiększa. Mając zatem na uwadze niezliczoną ilość publikowanych każdego dnia w Internecie treści, których wartość merytoryczna nierzadko pozostawia wiele do życzenia, warto przedstawiać popularne twierdzenia w świetle dowodów naukowych.

  • Dieta kobiety karmiącej

    Dieta kobiety karmiącej

    Odżywianie kobiet w okresie laktacji budzi wiele kontrowersji. Obecnie jednak wiadomo, że produkty spożywane przez matkę w mniejszym stopniu wpływają na skład mleka czy na ewentualne niepokojące „objawy” obserwowane u dziecka niż wcześniej sądzono.

  • Olej kokosowy w świetle badań naukowych

    Olej kokosowy w świetle badań naukowych

    Według danych Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego w 2017 roku aż 72% mieszkańców Stanów Zjednoczonych wskazało olej kokosowy jako żywność, która ma działanie prozdrowotne. Tymczasem wśród dietetyków odsetek ten wynosił 37%, co tylko podkreśla, jak wielką rolę w dzisiejszych czasach odgrywa skuteczny marketing.

  • Wskazania i przeciwwskazania do stosowania preparatów z błonnikiem – czy błonnik jest odpowiedni dla wszystkich?

    Wskazania i przeciwwskazania do stosowania preparatów z błonnikiem – czy błonnik jest odpowiedni dla wszystkich?

    Wpływ błonnika na organizm człowieka jest zróżnicowany – z jednej strony wykazuje działanie dobroczynne, zarówno w profilaktyce, jak i we wspomaganiu procesu leczenia pewnych dolegliwości, z drugiej zaś nie działa korzystnie, a nawet powoduje zaostrzenie objawów niektórych zaburzeń.

  • Praca zmianowa a prawidłowe żywienie – na co warto zwrócić uwagę

    Praca zmianowa a prawidłowe żywienie – na co warto zwrócić uwagę

    Podstawą zdrowia jest styl życia oparty na prawidłowym żywieniu i aktywności fizycznej. W przypadku pracowników zmianowych ważny aspekt stanowi ponadto wystarczająca ilość snu na dobę i odpowiedni odpoczynek po wydłużonym okresie czuwania.

139 artykułów - strona 2 z 7

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.